Tech?$plore

Russia's RT fumes after Facebook blocks
'wildly popular' page

February 18 2019

Russian state TV channel RT has lashed out at Facebook after the social
networking giant blocked its popular In the Now page

Facebook has blocked a popular page run by Russian state TV channel
RT, the channel's editor said Monday, criticising the move as an attack

1/3



Tech?$plore

on media rights.

"We had a subsidiary project in English, In the Now. The project was
wildly popular—2.5 billion views and four million subscribers on
Facebook alone!" RT editor-in-chief Margarita Simonyan said on her
Telegram social network account.

She said a report aired by CNN about the project being financed by the
Russian state led to "Facebook immediately blocking us! Without
presenting any of the accusations."

"We didn't violate any Facebook rules," she said.

Simonyan said it should not be an issue that the page did not disclose its
Russian funding to visitors.

Asked to comment, Kremlin spokesman Dmitry Peskov said RT "must
receive an explanation from Facebook regarding what exactly was the
reason" for it being blocked.

It was not possible to access the In the Now Facebook page on Monday.
A YouTube channel describes the project as striving "to build a
community of mindful media consumers around important, curious and

purpose-driven content."

Launched on YouTube in March 2014, it makes no mention of any
affiliation with RT or Russia and reports over 2.8 million views.

The topics of the most recent videos include cleaning up the oceans, the

yellow vest protests in France, the rise of atheism and Russian football
hooligans.

2/3



Tech?$plore

The EU-funded project EU vs Disinfo, a campaign to "respond to pro-
Kremlin disinformation", has said In the Now was launched to attract
younger audiences turned off by RT's political stories.

It does this "by adding videos with high emotional and entertainment
value" which are used as "bait" to "camouflage" the project's ties to
Russia, EU vs Disinfo said.

Last month, Facebook said it had removed over 500 pages originating in
Russia for engaging in "coordinated inauthentic behaviour".

Most of the removed accounts were found to be linked to employees of
Sputnik, a state news agency launched in late 2014 that is also run by
Simonyan.

Facebook said at the time that the blocked pages created accounts "to
mislead others about who they were and what they were doing".

© 2019 AFP

Citation: Russia's RT fumes after Facebook blocks 'wildly popular' page (2019, February 18)
retrieved 20 April 2024 from

https://techxplore.com/news/2019-02-russia-rt-fumes-facebook-blocks.html

This document is subject to copyright. Apart from any fair dealing for the purpose of private
study or research, no part may be reproduced without the written permission. The content is
provided for information purposes only.

3/3


https://techxplore.com/news/2019-02-russia-rt-fumes-facebook-blocks.html
http://www.tcpdf.org

