This article has been reviewed according to Science X's editorial process and policies. Editors have highlighted the following attributes while ensuring the content's credibility:

fact-checked

reputable news agency

proofread

Watchdog raps Murdoch's Australian broadcaster over climate coverage

Australia's media watchdog has rapped the climate coverage on Rupert Murdoch's Sky News
Australia's media watchdog has rapped the climate coverage on Rupert Murdoch's Sky News.

Australia's media watchdog has rapped the climate coverage on Rupert Murdoch's Sky News, finding multiple inaccurate and unfair statements that led to breaches of broadcasting rules.

The Australian Communications and Media Authority said Wednesday that the sister channel of Murdoch's US-based Fox News aired inaccurate statements in segments of its Sunday "Outsiders" programme.

The reviewed 80 allegations across 10 Outsiders episodes and identified code-breaching incidents in items on Antarctic ice cores, in the United Kingdom, Great Barrier Reef corals and Japanese temperature data.

The show features three commentators with conservative viewpoints who address the news of the week.

"The program has an obligation to its audience to clearly separate fact from comment," said watchdog chair Nerida O'Loughlin.

"Across a number of its episodes Outsiders failed to do so and did not present news content either accurately or fairly."

Sky News acknowledged the finding in a statement, but said the complaints were lodged by former Labor and now Australian ambassador to the United States, Kevin Rudd.

Rudd has campaigned for a public inquiry into Murdoch's media ownership in Australia—which includes a string of newspapers that have long-supported conservative politicians and causes.

Sky News noted the majority of Rudd's 80 complaints were rejected.

"'Outsiders' is a Sunday morning commentary and discussion program which by virtue of its name sheds light on alternative perspectives on current events," the company said.

The watchdog said that as a result of the complaints, cable operator Foxtel, which is majority owned by Murdoch's News Corp Australia, would tighten controls over third-party content on its platform.

"Broadcast licensees are ultimately responsible for what goes to air, including content that is supplied or purchased from another provider," the watchdog said.

Foxtel was also found to have breached broadcasting standards by airing programmes from US faith-based channel Daystar Television, which promoted ivermectin as an alternative Covid-19 treatment.

Daystar also made inaccurate statements that Covid-19 vaccines cause infertility and miscarriage.

© 2023 AFP

Citation: Watchdog raps Murdoch's Australian broadcaster over climate coverage (2023, April 27) retrieved 20 February 2024 from https://techxplore.com/news/2023-04-watchdog-raps-murdoch-australian-climate.html
This document is subject to copyright. Apart from any fair dealing for the purpose of private study or research, no part may be reproduced without the written permission. The content is provided for information purposes only.

Explore further

Murdoch's News Corp calls for Google breakup

26 shares

Feedback to editors